Saturday, April 24, 2010

DASB OH DASB

Dah lama betul aku tak update blog aku pasal banyak sangat masalah & masa yang takde. Apa DASB? DASB stands for Damansara Assets Sdn. Bhd., company dalam Jcorp. Actually DASB adalah syarikat yang menguruskan Kompleks Pusat Bandar Pasir Gudang tempat aku berniaga.

Seiring dengan kemajuan, perniagaan aku memerlukan ruangan yang lebih besar sebab kedai yang ada tidak lagi dapat menampung semua barang. Aku tak dapat display barang2 dengan efektif. Jadi syarikat aku memohon untuk menyewa sebuah lagi lot yang dah lama kosong di sebelah Masjid An-Nur Kompleks Pusat Bandar. Lot itu mempunyai keluasan lebih 4 kali ganda kedai aku sekarang. Sudah tentu aku dapat display barang2 dengan lebih teratur dan menarik disamping boleh tambah barang lain.

Masa aku tulis ni, dah 3 bulan aku buat application. Kepastian yang ada, lot tu memang boleh dapat. Tapi masalahnya, rental rate yang tidak dapat diterangkan secara jelas oleh DASB. Yang menghairankan, rate untuk lot tersebut lebih tinggi dari lot kedai aku sekarang. Sedangkan lot kedai aku sekarang 4 kali ganda lebih kecil dari lot yang aku apply tu. Lokasinya pun dalam 15 meter je dari kedai aku. Setahu aku, lot yang lebih besar akan menurunkan rental rate. Tapi sebaliknya yang berlaku disini.

Pengurus bangunan menjelaskan rate telah naik, tetapi untuk penyewa lama di kedai sedia ada, rate dikekalkan. Aku minta sekurang2nya rate yang lama diberikan untuk aku jika tak boleh bagi lebih rendah. Pengurus tu kata bergantung kepada keputusan YDP MPPG. Untuk pengetahuan semua, MPPG tidak lagi dibawah Jcorp, tetapi telah dipindahkan di bawah kerajaan negeri.

Sehingga kini masih belum ada jawapan konkrit tentang rate dan tarikh menandatangani perjanjian. Dah berpuluh kali aku call marketing executive DASB untuk kompleks ini dan pelbagai alasan telah diberikan.

Bulan puasa dah semakin hampir dan aku masih stuck di kedai ini. DASB oh DASB, tolonglah bagi aku kedai tu cepat. Nanti aku takde masa nak renovate dan susun barang.

No comments: